آجر در معماری مدرن

Bricks in Iranian Architecture

آجر در معماری مدرن

در معماری مدرن، کاربرد آجر در کنار مصالح دیگر از جمله چوب و شیشه ترکیب بسیار زیبا و منحصر به فردی را ایجاد می‌نمایند. آجرهایی که در نمای مدرن استفاده می‌کردند از خانواده آجرنما می‎‌باشند. آجرهای نما که هب صورت پلاک در ابعاد و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند استقامت مناسب را جهت استفاده در نمای بیرونی و در مقابل هر نوع سرما و گرماف رطوبت و یخ‌زدگی دارا می‌باشند تا با مرور زمان در فصول مختلف آسیب نبینند.

آجر نسوز یکی از پر طرفدارترین نوع آجر نما‌ می‌باشد. مواد اولیه این نوع آجرها، ترکیبی از مواد مختلف و انواع خاکهای نسوز و خاک رس است. این آجرها پس از شگل دهی، در دماهای بالا در کوره‌های مخصوص پخته می شوند. پس از فرآیند پخت خواص مکانیکی و شیمیایی این آجرها به صورت قابل ملاحظه‌ای ارتقاع می‌یابد. از جمله مزیت‌های آجر نسوز نما مقاومت بالای آن در مقابل حرارت و روطوبت می‌باشد.

آجرهای لعاب دار گروه دیگری از آجرهای مدرن هستند که به منظور افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی و رطوبت، یک لایه لعاب بر روی بدنه آجر اعمال شده است. این آجرها زیباتر بوده و تنوع رنگی بیشتری نیز دارند.

آجر نمای شیل، رستیک، پلاک، کرکره‌ای و حصیری نیز از دیگر انواع آجر نما هستند. علاوه بر این، آجرهای شیشه‌ای، آجرهای سفید و… از جمله مصالح جدیدی هستند که به بازار عرضه شده‌اند.

 

33 bridges (Safavieh period)

33 bridges (Safavieh period)
Kharaqan Tower (Saljuk period)

Kharaqan Tower (Saljuk period)

    

 

دسته بندی

برچسب‌ها

برای دانلود کاتالوگ لطفا اینجا کلیک کنید